TELEFON DO STUDIA: +48 62 766 89 09
Edmunda, Marii, Marka 17 Listopada 2019, 03:27
Dziś 6°C
Jutro 13°C
Szukaj w serwisie

Koncert w Katedrze Kaliskiej: "Muzyka barokowa z misji jezuickich i katedr w Ameryce Hiszpańskiej"

ks. Mateusz Puchała ks. Mateusz Puchała 13:21 27.10.2019

Muzyka barokowa z misji jezuickich i katedr w Ameryce Hiszpańskiej - to tytuł koncertu, który w sobotnie popołudnie odbył się w Katedrze Kaliskiej w ramach trwającego Nadzwyczajnego Miesiąca Misyjnego. Organizatorem koncertu był: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Teologiczny oraz Fundacja "Mocni Miłością".

Koncert został oparty na pracach badawczych ks. prof. dr hab. Piotra Nawrota SVD, a przygotowane utwory wykonał Chór Kameralny "Dysonans" pod dyrekcją prof. dr hab. Magdaleny Wdowickiej-Mackiewicz i Edyty Muchowieckiej.

Program koncertu

Część A: Nowoczesność i czas miniony
Ennio Morricone. Ave Maria Guarani
Alessandro Scarlatti. ExultateDeo

Część B: Wielka Katedra z La Plata (Boliwia)
Anónimo (Sucre, s. XVII). Sub tuum praesidium
Juan de Araujo. ¿Quién llena de armonía las esferas?
Anónimo. Vexilla Regis prodeunt. Quae vulnerata
Tomás Torrejón y Velasco. Missa Octavo Tono

Kyrie eleison
Gloria in excelsis Deo
Credo in unum Deum
Sanctus

Część C: Muzyka barokowa z misji wśród Indian
Misje wśród Indian Guranów (Paragwaj i Boliwia)
Anonim (s. XVII). ÃcheÁngele
Anonim (s. XVII). Ára vale háva pehendu Ava
Misje wśród Indian Quechua (Peru)
Anonim (s. XVII). Hanacpachap cusicuinin
Misje wśród Indian Nahuatl (Meksyk, Gwatemala)
Don Hernando Franco. Sancta Maria e
Don Hernando Franco. Diositlaçonantzine

Część D: Powrót do wielkiej katedry z La Plata (Boliwia)
Anonim (s. XVIII). Tota pulchra es Maria.
Anonim (s. XVIII). Salve a 8.

W opisie koncertu czytamy: Wszystkie utwory muzyczne, które stanowią ten program, pochodzą z misji i katedr w Ameryce, głównie z Boliwii. Kompozycje tutaj prezentowane są o charakterze sakralnym i liturgicznym i mogą być wykonywane podczas oficjalnych liturgii Kościoła Katolickiego, jak i podczas prezentacji koncertowej w kościołach, salach koncertowych i innych pomieszczeniach, zdolnych do organizacji tego rodzaju produkcji muzycznych. Muzyka zawarta w tym programie jest o najwyższej jakości estetycznej i duchowej i pochodzi z kontekstu misji w Ameryce z okresu pierwszej ewangelizacji odkrytych przez Kolumba kontynentów. Jest to owoc badań naukowych ks. prof. Piotra Nawrota, który od prawie 30 lat prowadzi intensywne poszukiwania z zakresu muzyki barokowej w Ameryce.

Utwory te dowodzą, że poziom arcydzieł muzyki baroku misyjnego i katedralnego w Ameryce, może śmiało współzawodniczyć z twórczością kompozytorów europejskich. Pozwala to na stwierdzenie, że barokowa geografia świata muzycznego obejmowała nie tylko Europę, ale również Amerykę Hiszpańską uważaną wówczas, przez niektórych, za terytorium społeczności indiańskich o niskim rozwoju kultury. Tymczasem, badania o. Nawrota dowodzą, że ich kompozycje tworzone „ad majorem Dei gloriam” („na większą chwałę Boga”), i z tego względu najczęściej anonimowe, swoim poziomem muzycznym dorównują, a niekiedy nawet przewyższają kompozycje europejskie tamtego okresu.

Głównie zeźródeł muzycznych w Boliwii jest możliwe odtworzenie dzieł muzycznych baroku z tekstami w językach Indian, gdzie można dostrzec wpływ muzyków lokalnych na barok, który przeniósł się do Ameryki wraz z kolonizatorami i misjonarzami i który nabył swoje własne cechy charakterystyczne, odmienne od baroku europejskiego. Źródła muzyki dawnej w Boliwii są tak obszerne, że na ich podstawie, bez konieczności odnoszenia się do źródeł muzyki dawnej w archiwach w Europie, można by przedstawić prawie całąhistorię muzyki Zachodu.

Zdjęcia: ks. Mateusz Puchała/Radio Rodzina Kalisz

Polecamy
Ogłoszenia
Przeczytaj
Z nauczania kościoła